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OK, Regina – ein spontanes Künstlerkollektiv fährt nach Kassel

ok-regina.org
@ok_regina_ausstellung

Alise Talberga, António Neto, Attila Zsolt Tornyi, Eylül Aslan, Gleb Amankulov, Ines Bacher, Käthe Schönle, Lukas Klestil, Mafalda Rakos, Martin Meier, Matthias Kunz, Max Jurasch, Max Sand, Nikolaus Ruchnewitz, Raphael Ziaja, Rene Wagner, Robert Bodnar, Robert Kusmirowski, Rudi Rapf, Saskia Te Niklin, Sophie Pölzl, Stefan Klein, Steffi Parlow, Stephan Schwarz, Tino Zimmermann, Tobias Pilz, Veronika Korbei

Vernissage Samstag, 25. Juni 2022, Reginastrasse 16, 34119 Kassel


OK, Regina is an exhibition of a spontaneously formed, temporary collective of 27 artists brought together by Rudi Rapf. Travelling with one’s art, the excursion brings this group exhibition to Kassel to show works with the mindset of „cooperation and joint use of resources“. OK, Regina heeds the call of the One Hundred Days and uses the practice of ‘lumbung on wheels’. It will be interesting to see how documenta fifteen will influence this group of artists, what stimulates them and what they will take away from this exchange.


English Version below

A nation‘s art, no less than its philosophy, religion, law, mores, science, and technology,
will always reflect the stage in the evolution of the Spirit,
and each of these facets will thus point to the one common center, the essence of the age. (1)

Sir Ernst H. Gombrich

OK, Regina.

Ruangrupa, dem indonesischen Künstler:innen-Kollektiv, wurde die Künstlerische Leitung der documenta fifteen übertragen, um: „vielfältige Zielgruppen – auch solche, die über ein reines Kunstpublikum hinausgehen – anzusprechen und lokales Engagement und Beteiligung herauszufordern.” (2) Der diesjährigen documenta liegt ein Sharing-Prinzip zugrunde, in dem die vorhandenen Mittel, Ressourcen, Ideen und Innovationen gemeinschaftlich genutzt werden sollen, um so den Zusammenhalt zwischen Künstlern und Publikum zu stärken. Eine partnerschaftliche Idee in den Vordergrund der künstlerischen Plattform zu rücken, könnte sich so darstellen: Kräfte bündeln, Synergien nutzen, Umkreis ausbauen, Horizont erweitern, Gemeinschaft stiften, Stärke durch Teilen erfahren.

Was bringt Menschen zusammen?
Gelegenheit, Interesse (Gesinnung, Ideologie), Freude (Kultur, Sport), Wahrscheinlichkeit (a game of numbers), Widerspruch (gegen ein Übel, gegen einen Feind). Den Wunsch vieler Menschen nach Zusammenarbeit und einem Gefühl von Einigkeit hat ruangrupa mit gebotenem Zeitgeist erkannt. Die Zugehörigkeit zu der Gruppe, von der hier die Rede ist, ist ideell und übernational (3). Sie sagt der alten Welt Adieu und will Wandel.

Wandel als Sinnstifter
Der seit mehreren Jahren deutlich spürbare Paradigmenwechsel hinterfragt die elitären Handlungsweisen der Politik, Wirtschaft und Gesellschaft, deren Auswirkungen nun die Periode des „schleichenden Prozesses“ überschritten haben und Handlungsbedarfs herrscht.

Teilaspekte dieser (teilweise friedlichen) Revolution der Gemeinschaft sind patriarchale Strukturen zu entmachten, der Umwelt und Natur wieder Platz und Zeit einzuräumen (eventuell auch gegen die eigenen Interessen) und aktuelles und vergangenes Unrecht nicht mehr zu akzeptieren und dafür eine Entschuldigung an die richtige Stelle zu erwarten.
Es tut ein bisschen weh, sagen zu müssen, dass die Menschheit sehr wenig aus Ihrer Geschichte lernt. John Lennon besang in „Imagine“ die Idee des „being all as one“ bereits 1971, und die Hippie-Generation, die 1968 in Woodstock tanzte, „wurde erwachsen“ und exakt jene weißen alten Männer, die den politischen, wirtschaftlichen und industriellen „Fortschritt“ der aktuell kritisierten Lage vorantrieb.


Worum es hier geht, sind reale Zustände in den Gesellschaften unserer Erde: Hyper-Urbanisierung, Landflucht, Leistungsdruck, passiver Konsum, Einsamkeit, Bigotterie, Korruption, Superreiche, Gehaltsschere, Umweltproblematiken, Erd- und Menschenausbeutung, globale Migration, Verkehrskollaps, elitär eingeführte soziale Grenzziehungen; Mensch-Natur-Entzweiung.

Muss man anhand dieser Liste nicht besser gleich verzweifeln? Wie antworten, wenn persönliche Vorteile und Doppelmoral vorherrschen und Schwächere zurückgelassen werden? Was wurde aus dem Gedanken der Gruppe und der Rücksicht? Wie kann man (inhaltlich) auf eine derartig tiefe Erschütterung der moralischen Normen reagieren?

Neues Eichen des globalen moralischen Kompasses
Was von dieser documenta zu erhoffen ist, sind neue Wege, wie sich Menschen wieder in (zuerst kleinen) Gruppen aufeinander einlassen könnten. Kollaboration und Partizipation stehen hier im Vordergrund, aber vor allem die Qualität dieser menschlichen Beziehungen. Die künstlerischen Ausprägungen dieses Anteilnehmens an der Welt wären durchaus dazu geeignet, auf den gesellschaftlichen Ebenen als neuer Inkubator für eine schrittweise neue Auslotung der derzeitigen Gesellschaft zu wirken (4). Für das Gelingen einer derartigen Übung bräuchte es Bereitwilligkeit und Offenheit, Akzeptanz und Mut, vielleicht sogar Gesichtsverlust. Der Klebstoff einer solchen Gruppe ist, an einem ideellen, größeren Ganzen gemeinsam zu wachsen (5).

Wenn Ernst Gombrich in dem einleitenden Zitat Recht behält (es stammt von 1968!), dann ist der gemeinsame Nenner des Kollektivs ruangrupa und der teilnehmenden Künstler Resilienz. Verzagen ist keine Zukunftsstrategie. Vor das Unbekannte zu treten ist ein Abenteuer, mutig und zuversichtlich.

OK, Regina ist die Ausstellung eines spontan gebildeten, temporären Kollektivs mit 24 Künstler:innen, die Rudi Rapf zusammen gebracht hat. Mit Kunst im Koffer geht die Exkursion nach Kassel, um Arbeiten mit dem Mindset „Kooperation und gemeinsame Ressourcennutzung“ zu zeigen. OK, Regina folgt dem Ruf der Einhundert Tage und nutzt die Praxis der „lumbung on wheels“. Man darf gespannt sein, wie documenta fifteen die Künstler:innen beeinflussen wird, was sie stimuliert und was sie von dem Austausch mitnehmen werden.(6)


Wir sind OK, Regina
Alise Talberga, António Neto, Attila Tornyi, Gleb Amankulov, Ines Bacher, Käthe Schönle, Lukas Klestil, Mafalda Rakos, Martin Meier, Matthias Kunz, Max Jurasch, Max Sand, Nikolaus Ruchnewitz, Raphael Ziaja, Rene Wagner, Robert Bodnar, Robert Kusmirowski, Rudi Rapf, Saskia Te Niklin, Sophie Pölzl, Stefan Klein, Steffi Parlow, Stephan Schwarz, Tino Zimmermann, Tobias Pilz, Veronika Korbei.

Text: Veronika Korbei


A nation‘s art, no less than its philosophy, religion, law, mores, science, and technology,
will always reflect the stage in the evolution of the Spirit,
and each of these facets will thus point to the one common center, the essence of the age. (1)

Sir Ernst H. Gombrich

OK, Regina.

Ruangrupa, the Indonesian artist collective, was entrusted with the artistic direction of documenta fifteen in order to: „Reach out to diverse audiences – including those that go beyond a pure art audience – and to challenge local engagement and participation.“ This year‘s documenta is based on a concept of sharing, in which the existing means, resources, ideas and innovations are to be used jointly in order to strengthen the bond between artists and audience. Putting the notion of partnership in the center of the artistic platform would ideally stimulate the participants to: join forces, create synergies, expand one’s horizon, create and experience a sense of community, experience strength through sharing. (2)

What brings people together?
Opportunity, a common interest (preferences, partiality, ideology), joy (for culture or sport), probability (a game of numbers), contradiction (against an common evil, against a common enemy). With the appropriate zeitgeist, ruangrupa has recognized the desire of a ‘movement’ – a rather large group of people wishing for cooperation and a sense of transnational unity. It denounces and discards the old ways and looks for change. (3)

Change as a source of meaning
The paradigm shift, clearly noticeable for several years now, questions the elitist actions of politics, business, and society. Its effects have now exceeded the tipping point and a need for action is vital. Some aspects of this (partially peaceful) revolution of the community are to disempower patriarchal structures, to allow for activities outside the office and in nature (possibly against one‘s own interests) and to no longer accept current and past injustice.

It pains a little to realise that history will teach us nothing. It is somewhat shameful that already in 1971 John Lennon sang of „being all as one“ (Imagine), and it irks, too, to understand that the hippie generation that danced in Woodstock in 1968 „grew up“ and became exactly those white old men who shaped the political, economic and industrial „progress“ of the currently so pertinent situation.

It is very clear that what is at stake here are actual and real conditions in the societies of our planet: hyper-urbanisation, rural exodus, pressure to perform, passive consumption, loneliness, bigotry, corruption, the super-rich, wage gaps, pandemics, environmental problems, land and human exploitation, global migration, traffic collapse, elite-driven social demarcations; man-nature disjointedness.
This is a list horrible enough to despair instantly and forever. How to respond when personal gain and double standards prevail, leaving weaker ones behind? Whatever happened to our principles and the greater good? How are artists to react (in terms of content) to such a deep disintegration of moral norms?

Recalibrating the global moral compass
What can be hoped for from this documenta are new and innovative ways in which people could get involved with each other again in (initially small) groups. Collaboration and participation are at the center of such a process, but above all the quality of human relationships. Artistic manifestations might be employed as incubators to bringing about social change. (4) For such an exercise to be successful, it would need willingness and openness, acceptance and courage, perhaps even a loss of face. The adhesive of such a movement is the common wish to grow together. (5)

If Ernst Gombrich is right in the introductory quote (it dates from 1968!), then the common denominator of the ruangrupa collective and the participating artists is resilience. Despair is not a strategy for the future. Stepping before the unknown is an adventure, brave and confident.

OK, Regina is an exhibition of a spontaneously formed, temporary collective of 27 artists brought together by Rudi Rapf. Travelling with one’s art, the excursion brings this group exhibition to Kassel to show works with the mindset of „cooperation and joint use of resources“. OK, Regina heeds the call of the One Hundred Days and uses the practice of ‘lumbung on wheels’. It will be interesting to see how documenta fifteen will influence this group of artists, what stimulates them and what they will take away from this exchange. (6)


We are OK, Regina
Alise Talberga, António Neto, Attila Zsolt Tornyi, Gleb Amankulov, Ines Bacher, Käthe Schönle, Lukas Klestil, Mafalda Rakos, Martin Meier, Marlene Mautner, Matthias Kunz, Max Jurasch, Max Sand, Nikolaus Ruchnewitz, Raphael Ziaja, Rene Wagner, Robert Bodnar, Robert Kusmirowski, Rudi Rapf, Saskia Te Nicklin, Sophie Pölzl, Stefan Klein, Steffi Parlow, Stephan Schwarz, Tino Zimmermann, Tobias Pilz, Veronika Korbei.

Text: Veronika Korbei

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1 Ernst H. Gombrich, Style, in: Donald Preziosi, The Art of Art History, 1968, pp. 129-140. Verfügbar als / Available as pdf https://monoskop.org/images/1/19/Gombrich_Ernst_1968_2009_Style.pdf [last access 2022/06/03].
2 https://www.kassel.de/buerger/kunst_und_kultur/documenta15/ruangrupa.php [last access 2022/06/03]
3 https://www.bpb.de/shop/zeitschriften/apuz/75764/einheit-in-vielfalt-zum-verhaeltnis-ethnischer-und-nationaler-identitaet-in-indonesien/ [last access 2022/06/07]. Es soll hier nur am Rande erwähnt werden, dass das Kollektiv aus Indonesien stammt, wo das Stiften der (nationalen) Identität anders konstruiert wird als, z.B., im Europäischen Raum. / It can only be mentioned in passing that ruangrupa has its origins in Indonesia, where the creation of (national) identity is constructed differently than, for example, in Europe.
4 Kunstforum international Bd. 240, Juni-Juli 2016, p. 28f; Ansgar Klein, Rainer Schmalz-Bruns (Hrsg.): Politische Beteiligung und Bürgerengagement in Deutschland – Möglichkeiten und Grenzen. Bundeszentrale für politische Bildung, Bonn 1997, ISBN 3-89331-295-1. Philippe Chiambaretta, Artefakt und Biosphäre, in: Lettre International, No. 133, pp. 66-68.
5 Festinger, L., Schachter, S., & Back, K. (1950). Social pressures in informal groups: A study of human factors in housing. New York: Harper and Brothers.
6 Danke an Attila Tornyi für einige Ideen zu diesem Text. Unser aller, ganz besonderer Dank geht an Rudi Rapf und Volker, die diese Ausstellung durch Ihre Freundschaft, Zeit und Großzügigkeit erst ermöglicht haben. / Thanks to Attila Tornyi for additions to this text. Our great thanks go to Rudi and Volker, who have made this exhibition possible by sharing their enthusiasm and investing their time and efforts.